Långsiktiga relationer viktigast när LINK Mobility ska rekrytera

2019-06-13

När LINK Mobility ska rekrytera medarbetare till marknads- och ekonomiavdelningen är det långsiktiga relationer som är viktigast i val av rekryteringspartner. Därför återkommer de alltid till Placera Personal.

LINK Mobility, Europas största leverantör av mobiltjänster, började att jobba med extern rekryteringspartner för ett par år sedan och valde då Placera Personal. Sedan dess har de rekryterat medarbetare till marknadsavdelningen och ekonomiavdelningen med hjälp av rekryteringspecialisterna på Placera Personal.

Richard Brandt, Sales Director på LINK Mobility, förklarar vad som är viktigt för dem i ett samarbete och varför de inte ser någon anledning att rekrytera själva längre. I fokus står förtroende, snabbhet och digitala verktyg.

Richard Brandt, Sales Director på LINK Mobility.

Richard Brandt, Sales Director på LINK Mobility.

Förtroende bygger långsiktiga relationer

Att bygga förtroende och långsiktiga relationer är en stor utmaning för rekryteringsföretag idag när konkurrensen är stor och behoven ofta kortsiktiga. För LINK Mobility, är långsiktig relation dock en avgörande strategi och ser enbart fördelar med att Placera Personal känner verksamheten och kulturen. Men för detta krävs naturligtvis ett förtroende.

‒ Placera Personal har en stark grundläggande del som många bolag missar: att jag som kund alltid känner mig prioriterad och hörd. Det handlar om det klassiska att vi människor glömmer vad som sägs men inte hur det känns, säger Richard och fortsätter:

‒ Sen lyckas Placera Personal alltid med konststycket att leverera snabbt med kvalité. Det är imponerande! Och det har alltid blivit bra. Alla medarbetare vi rekryterat via Placera Personal är vi riktigt nöjda med och jobbar också kvar hos oss idag. De har också varit väldigt nöjda med kandidatupplevelsen. Placera Personal känner vår organisation och kultur, vilket känns bra inför framtida rekryteringar.

Ser inte längre anledningar att rekrytera själva

Idag samarbetar LINK Mobility med Placera Personal vid rekryteringar inom områdena Marknad, Ekonomi och Teknisk Support. Sedan samarbetet inleddes ser inte Richard längre någon anledning till att de ska sköta rekryteringen själva:

‒ Framför allt är Placera Personal specialister inom rekrytering och att matcha rätt, det är inte vi. Alla vi har varit i kontakt med vet vad de gör; säljare, researcher, rekryterare och konsultchef. Sen sparar vi värdefull tid, vilket självklart är en fördel. Våra rekryteringsprocesser går alltså både snabbare och är mer träffsäkra idag. Vi är nöjda med varenda del i processerna, från kravprofil till kandidatpresentationer och arbetstester, så det är klart att vi återkommer.

Han lägger till:

‒ Det är bara synd att Placera Personal inte finns i fler länder.

Digitala CV:n med video förenklar processen

För ett företag som LINK Mobility, där mobila och digitala lösningar är vardag, är det enligt Richard också viktigt att jobba med digitala samarbetspartners. Placera Personals digitala kandidatpresentationer blev därför en bra match.

­‒ Vår verksamhet handlar om smarta, digitala lösningar och då känns det självklart att jobba med partners som tänker som oss, då är det en klar fördel att Placera Personal är digitala och moderna i sitt arbetssätt, säger Richard.

Placera Personals digitala kandidatpresentationer är digitala CV:n med tillhörande video av kandidaten. Alla kandidater presenteras med samma överskådlighet, vilket ger alla likvärdig chans, oavsett hur bra personen är på att skriva CV. Videon är en kort förinspelad video där kandidaten får möjlighet att presentera sig. Richard ser stora fördelar med detta:

‒ Det är inte lätt att hitta rätt match, en person som verkligen matchar både kravprofilen och oss som företag. Att redan i ett så tidigt skede få möta kandidaterna i videos och överskådliga CV:n är jättebra. Det kan ge en känsla om detta kan vara en framtida kollega eller inte, avslutar Richard.