Möt vår nya stjärna Sara – Marketing Recrutiment Specialist
2021-11-17
Sara Giordano, en salsadansade doer med bakgrund inom digital marknadsföring – och framför allt vår nya rekryteringsspecialist! Tack vare sina erfarenheter har hon förståelse för kompetensbehovet och arbetsmarknaden. Kort sagt, att hitta de bästa talangerna inom marknad och kommunikation är inget problem för Sara!
Sara är från början utbildad inom internationell marknadsföring och har tidigare jobbat som marknadskoordinator och projektledare. För inte så länge sedan tog hon steget och valde att sadla om till rekryteringskonsult. Idag jobbar Sara som Marketing Recruitment Specialist på The Place och får ha en fot i båda världarna, då hon främst kommer driva rekryteringsprocesser för våra kunder inom marknad och kommunikation.
Men nu är vi alla nyfikna, vad säger egentligen Sara om sin nya roll som rekryteringspecialist, och är det något särskilt man bör tänka på när man ska rekrytera talanger inom marknad och kommunikation?
Hur skulle du beskriva din nya roll som rekryteringsspecialist?
– I min roll är det viktigt att skapa förtroende hos både uppdragsgivaren och kandidaterna. Man agerar projektledare för sina processer, och för att allt ska gå så smidigt som möjligt är samarbete och kommunikation mellan oss rekryteringskonsulter A och O. Vi hjälps alltid åt och jobbar tillsammans för att hitta rätt kandidater till rätt plats.
För mig är det viktigt att känna att det jag förmedlar och gör om dagarna är meningsfullt. I rollen som rekryteringskonsult får jag möjlighet att hjälpa människor in på arbetsmarknaden, samtidigt som jag hjälper mina kunder hitta vass kompetens.
Hur kan en vanlig dag på The Place se ut för dig?
– Dagarna är väldigt varierande och med växlande tempo! Jag lägger upp arbetet beroende på vilka processer jag har i gång och hur behovet ser ut. Vissa dagar är det fullt fokus på kandidater, där jag gör mycket search i vår kandidatbas och på sociala medier, går igenom ansökningar, gör telefonavstämningar, bokar in intervjuer och gör bakgrundkontroller.
Andra dagar är det störst fokus på mina kunder där jag ringer arbetsgivare om status på uppdrag, samlar in feedback från kandidatintervjuer, genomför kravprofilsmöten och skriver jobbannonser. Just kravprofilsmöten tycker jag är speciellt givande då jag får en bättre bild av organisationen och behovet, samt att jag får en möjlighet att stärka relationen till kunden.
Vad ser du som den största fördelen med din bakgrund och dina erfarenheter?
– Att jag enkelt kan sätta mig in i kandidatens situation och har förståelse för vad det innebär att jobba inom en rad olika områden och roller. Jag kan se inifrån och ut och relatera till mina upplevelser och erfarenheter.
Jag har även förståelse för vilka egenskaper och kompetenser som väger tyngst, och det är någonting jag bär med mig när jag sitter med kunder på kravprofilsmöten och kartlägger behov.
Vad är den största utmaningen med att rekrytera talanger inom kommunikationsområdet?
– De största stjärnorna är ofta redan upptagna och nöjda med deras nuvarande uppdrag. Då kan det vara svårt att locka dem till en ny arbetsplats. Ibland kan det även vara brist på specialistkompetens inom särskilda områden och det kan i vissa fall vara en utmaning.
Ett personligt tips från mig att tänka på är att erfarenhet är viktigt, men det är lika viktigt att en person är lyhörd och hungrig på att utvecklas. Kreativa personer är ofta väldigt villiga att ta till sig ny kunskap och skaffar sig snabbt erfarenhet, bara de får chansen.
Vad är de mest attraktiva kompetenserna för kandidater inom marknad och kommunikation just nu?
– Just nu, och sedan en tid tillbaka, gäller det för kandidaterna att vara specialister och ha spetskompetens inom något område. Kunskaper inom SEO, SEM, Social Media Marketing och Marketing Automation har varit särskilt eftertraktat sen en tid tillbaka.
Ditt bästa tips till företag som ska rekrytera inom marknad och kommunikation?
– Jag tror det är viktigt att förstå vad kandidaten brinner för och tycker är roligt med arbetet. Då kommer hen också att göra ett väldigt bra jobb! Motivation och kreativitet hör ihop.
Ett annat värdefullt tips är att verkligen tänka igenom uppdraget och ansvarsområdet. Det är lätt att uppdraget blir för stort och för spretigt. Fundera på om det är en junior eller en senior roll som ska tillsättas. Om det är mer en junior roll är det kanske inte rimligt att kandidaterna som ansöker till tjänsten ska kunna allt. Där kan vi hjälpa till med stöttning och rådgivning.
Vad gör Sara när hon inte jobbar med rekrytering?
– De flesta kvällar går åt till min dansträning, samba och salsa bland annat. Utöver det umgås jag mycket med vänner och vi försöker ta oss på olika roliga event som Stockholms stad erbjuder.