3 fördomar om rekrytering inom inköp och logistik

2025-12-09

Företag som rekryterar inom inköp och logistik stöter ofta på liknande utmaningar. En del av dem beror på föreställningar som stökar till det i rekryteringsprocesserna. Här lyfter Maria Blom tre vanliga fördomar hon möter i sitt arbete.

Det har varit några år av en tuff arbetsmarknad. Hög arbetslöshet i kombination med färre jobb borde logiskt sett leda till bättre matchningar för företagen… eller? Nja, så enkelt är det tyvärr inte. Trots dagens höga arbetslöshet upplever många företag att det fortfarande är svårt att hitta rätt kompetens, inte minst inom inköp och logistik.

Maria Blom arbetar som Teamledare för Talent Acquisition på The Place och är ansvarig för många av rekryteringsprocesserna inom Supply Chain Management. Här är tre vanliga fördomar hon ofta stöter på – och varför de inte stämmer.



Fördom 1: ”Det är lättare att rekrytera nu när marknaden svalnat”

Det kan vara lätt att tro att hög arbetslöshet innebär att det finns gott om kandidater att välja mellan. Men enligt Maria är verkligheten mer komplex.

– Kompetensbristen kvarstår, och många roller inom supply chain är fortfarande svåra att rekrytera till, säger hon.

Fler ansökningar innebär inte automatiskt bättre matchningar. I många fall är det tvärtom.

– Vi vill ju hitta rätt person till rollen. Då ska vi hitta den personen oavsett om hen har sökt själv eller om vi behöver headhunta. För många ansökningar hjälper oss inte att hitta personen snabbare, det kan snarare förlänga processen.


Fördom 2: ”Vi måste ha någon som redan kan vårt system”

Det här är en fördom Maria ofta stöter på, särskilt i organisationer där systemen är omfattande eller verksamhetskritiska.

– Något jag ständigt försöker påminna mina kunder om är att en systemvan person snabbt kan lära sig ett nytt ERP-system, säger hon.

Men det finns förstås undantag:

– I vissa situationer, till exempel vid en interimslösning eller en kortare punktinsats, kan det vara bra med erfarenhet av just det systemet. Men det är sällan avgörande.


Fördom 3: ”Rollen säljer sig själv om vi har rätt lön”

Lön är viktigt, men det är inte hela bilden. Inom inköp och logistik spelar andra faktorer ofta större roll när kandidater väljer arbetsplats.

– Visst är lön viktigt, men det är inte alltid avgörande. Det mina kandidater främst pratar om är tydlighet i rollen, rimlig arbetsbelastning, teamkänsla, tillhörighet och flexibilitet, säger Maria.


Rekrytera bortom fördomarna

Genom att fokusera på potential, lärförmåga och tydlighet i rollen ökar chanserna att hitta en långsiktigt hållbar matchning. När vi vågar tänka bredare blir det också enklare att hitta de kandidater som driver supply chain-organisationer framåt.





Rekrytering inom inköp & logistik

Hitta rätt kompetens för framtidens Supply Chain


Ska du rekrytera nya talanger inom inköp, order, logistik eller andra produktionsnära funktioner?

Maria är rekryteringsspecialist inom Supply Chain, och hjälper gärna dig som planerar att stärka upp teamet.



Maria Blom

Talent Acquisition Partner
Supply Chain


Prenumerera på rekryteringstips!

Håll dig up-to-date med de senaste rekryteringstrenderna och få kandidattips direkt i din inkorg! En gång i månaden skickar vi ut våra nyhetsbrev till dig som är intresserad av kompetens- och rekryteringsfrågor.