Skapa jobbannonser som sticker ut

2021-10-31

Hur skriver man en riktigt bra jobbannons? För att din jobbannons ska locka rätt kompetens måste den sticka ut på ett träffsäkert sätt. Amanda Modigh, digital kommunikatör på The Place, delar med sig av värdefulla Dos and Don´ts när det kommer till att skapa oemotståndliga jobbannonser som lockar kandidaterna. Läs vidare för att se våra bästa tips för att skriva jobbannonser!


Värdefulla Dos and Don´ts från vår digitala kommunikatör Amanda!

Du har fixat en kravspecifikation och snabbt lagt upp en jobbannons på din hemsida – toppen! Det räcker väl för att nå ut till din framtida medarbetare?

Nja, inte riktigt. I en drömvärld rullar kandidaternas ansökningar in på löpande band, men så se tyvärr inte verkligheten ut för arbetsgivare idag.

Kompetensbristen är hög i Sverige, och företag runt om i landet måste tävla om talangernas uppmärksamhet. Faktum är att 8 av 10 företag kämpar för att hitta rätt kompetenser. För många blir därför rekryteringsprocessen utdragen och väldigt mycket mer kostsam än planerat.

För att undvika en utdragen rekryteringsprocess gäller det att attrahera de rätta kandidaterna. Och för att hitta rätt kandidater gäller det att synas på rätt plats och på rätt sätt.

Vår digitala kommunikatör Amanda delar nedan med sig av hjälpsamma Dos and Don’ts när det kommer till att skapa attraktiva jobbannonser som fångar kandidaternas uppmärksamhet. Läs våra tips om hur du skriver de bästa jobbannonserna!


DO:


Ha tydliga rubriker

Ska du attrahera rätt kandidater måste det tydligt framgå vad det är för typ av tjänst du erbjuder. Du riskerar annars att tappa lämpliga kandidater som tror att de inte passar för tjänsten.  

– Vi på The Place hade förut en period då vi tänkte att vi skulle sticka ut med våra rubriker i jobbannonser, och skrev saker som ”Vass Excel-fanatiker med båda fötterna på jorden sökes för jobb som projektledare!”. Det blev förstås som du kan tänka dig. Ingen fattade vad jobbet handlade om, och det var too much. Nu försöker vi att vara så tydliga vi kan bli i rubriken, och jobbar i stället med något härligt adjektiv. ”Vi söker en fantastisk digital kommunikatör!” låter ju mycket trevligare än ”Digital kommunikatör sökes omgående”, eller hur?


Våga vara unik!

Några av de största talangerna där ute kan vara de som redan har jobb. Vad ska du skriva för att locka dem att vilja byta jobb? Skriv på ett sätt som förespråkar ditt företag och våga sticka ut lite!

– Många av våra kunder tänker ibland att en jobbannons med mer ”levande språk” kan avskräcka kandidater, eftersom de tror att det upplevs som oseriöst. Detta stämmer inte alls, och det ser vi framför allt när vi pratar med kandidater som sökt jobb via oss. När vi använder oss av ett varmt och genuint språk i våra annonser får vi alltid in bra ansökningar, och även riktigt bra feedback av kandidaterna i processen. Win win tycker vi!

Och vidare, tänk USP! Har ni en superbra friskvård? Konkurrenskraftiga löner? En riktigt härlig AW-kultur? Det är grejer ni verkligen borde lyfta i annonsen. De mjukare värdena på ert företag är något som lockar de bästa talangerna där ute. Och kommer du inte på några mjukare värden som är värda att nämna, då är det kanske dags att se över er företagskultur. Vilken möjlighet, va?


Gör korta videohälsningar

Korta personliga videohälsningar är ett roligt och trevligt sätt att komplettera en jobbannons på och kan ha flera positiva effekter på kandidatupplevelsen.

– Keep it simple. 1 minut, max. Det är gyllene tillfälle att kunna lyfta det som inte syns i jobbannonsen, förslagsvis på teamet som den nyanställda kommer tillhöra. Kandidaterna kommer se filmen och tänka ”gud vad här stället ser nice ut!” och bli mer engagerad att söka jobbet. Eller, det kanske inte kommer hända exakt så, men på ett ungefär! Och har du inte tid att göra värsta filmen så räcker det att du som rekryteraransvarig filmar en personlig hälsning och berättar kort om jobbet. Det skapar förtroende hos er framtida kollega – innan hen ens har ansökt!

När vi sökte efter en kommunikatör gjorde vi en liten videohälsning till vår framtida kollega, du kan kika på den här: The Place på LinkedIn: The Place söker en B2B-Kommunikatör!


DON`T:


Återanvänd copy

Rekryterade du en redovisningskonsult för två år sedan? Perfekt! Då kan du ju använda samma annons! – Sa absolut ingen.

– Många gånger ser vi att företag återanvänder texter till jobbannonser som de använde när en liknande tjänst var tillgänglig några år tidigare. Då rekommenderar vi att vara lite vaksamma här. Förmodligen har mycket hänt inom er verksamhet de senaste åren, och det är viktigt att kommunikationen speglar hur och var ditt företag är idag!


Orimliga krav

Många företag verkar tro att man lockar de bästa kandidaterna genom att… Skrämma bort dem? Kompetenskrav bör stå med i jobbannonsen, men det finns en skillnad på vad som är ett krav för tjänsten, och vad som är orimligt krav för tjänsten.

– Det kommer vara få kandidater som har exakt allt du önskar. Har du skyhöga krav i din jobbannons kommer du utesluta många bra kandidater som inte vågar söka till tjänsten.

Att skriva att kandidaten måste vara stresstålig, kunna hantera många bollar i luften, vilja arbeta i högt tempo, vara okej med övertid, kunna prata tre olika språk, vara proffs på ert befintliga CRM-system, ha 100 års erfarenhet – Vad lockar du för kandidater då? Robotar?

Tänk att du i annonsen pratar med din framtida nya kollega, hur hade du då velat berätta om rollen? Det kommer göra jobbannonsen mer attraktiv och du kommer få träffa mer härliga kompetenta kandidater. Jag lovar. Det finns säkert kvalifikationer som är ”need to have” och några som är ”nice to have”. Försök att skilja på dem!


Uttjatade och generiska bilder

Publicerar du annonsen på sociala medier är bilden det första kandidaten kommer att se. Det är därför viktigt att ha med en bild som är intresseväckande och lockar till vidare läsning.

– Är du också less på stock-bilder med folk i kostym som står med armarna i kors och ler mot kameran i ett kontorslandskap? Det är jag med! Även om vi använder dem ibland själva. Ingen är ju perfekt!

Om du dock har sett våra jobbannonser i sociala medier, så vet du hur vi jobbar: mycket färg och en bildtext som förhoppningsvis får folk att vilja veta mer om jobbet.

Jag brukar använda Pexels eller Pixabay för gratisbilder, där finns det en hel del. Försök att hitta något som fångar jobbets ”aura” och får kandidaten att vilja läsa vidare. Man skrollar snabbt vidare på sociala medier, häng med i matchen med en bra bild!

Har du du fyra exempel på annonsbilder som vi har gjort. Lite kul, eller hur?


Sist, men inte minst…

Om du skriver en jobbannons likt alla andra annonser där ute, varför skulle kandidaterna uppmärksamma just din tjänst? En fråga som är värd att reflektera över. 

– Något jag inspireras av och hoppas vi går mer emot i jobbannonser är att tänka om helt och hållet. Att gå ifrån klassiska underrubriker som ”Om denna roll”, ”Meriterande”, ”Om oss”. Kanske behöver du inte skriva en kravlista alls med i jobbannonsen? Kanske kan vi använda oss mer av språk så som ”Varför denna roll är viktig för oss”, ”Så här kommer en vanlig dag se ut för dig”. Men det beror ju såklart på, om din nyanställda måste kunna SAP eller Photoshop för att kunna jobba ska det såklart stå med tydligt och klart. The Place är inte heller helt där ännu, men kanske i en framtid. Vem vet!

 Här har du ett exempel på en jobbannons som vi har publicerat som vi blev riktigt nöjda med! (och som dessutom fick in massvis med bra sökningar!) 

Läs den här: https://www.theplace.se/ledigt-arbete/supportspecialist-med-det-stora-extra-till-link-mobility


Nu kan du snickra ihop en attraktiv jobbannons, men var ska den publiceras?

Lägger du endast ut era annonser på er hemsida, Blocket Jobb och Arbetsförmedlingen kommer du bara nå åt de kandidater som aktivt söker jobb – och möjligtvis har din drömkandidat redan ett befintligt jobb. Din annons måste därför synas där potentiella kandidater befinner sig. Men vart någonstans är det?

Du måste skapa bra förutsättningar för att nå ut till rätt kandidater. Det gör du genom en gedigen målgruppsanalys där du går igenom tjänstens kravprofil och tänker ut vilka personer som du faktiskt letar efter. Efter din analys kommer det bli lättare att tänka ut vilka digitala kanaler som annonsen ska publiceras på.

Om du har noll koll på sociala medie-logiken finns det massvis med undersökningar att läsa, ett bra exempel är den senaste rapporten från Svenskarna och Internet, som tydligt visar vilka plattformar som olika målgrupper använder.

För att sticka ut i bruset på sociala medier kommer det kanske även krävas en liten budget för sponsring, men vi kommer inte gå in på den biten i den här artikeln. Det är ett helt kapitel i sig.


It´s raining kandidater!

Förhoppningsvis! Tar du till dig tips från Amandas Dos and Don´ts och lägger lite extra krut på dina jobbannonser har du i alla fall öket chanserna för att locka rätt kandidater. Och kom ihåg att vi finns här om du behöver hjälp med ditt Employer brand i jobbannonser och målgruppsanpassning för att attrahera toppkandidaterna!


Lycka till med din jobbannons!