Händelserika dagar för vår Key Account Manager Jonathan

22 februari 2023

Jonathan Forsgren jobbar som Key Account Manager på The Place och har gjort det i snart fyra år. En väldigt social och varierande roll, om man frågar Jonathan! Så, hur ser en dag ut som Key Account Manager på The Place?

Jonathan hittade till The Place år 2017, och oj vad vi är glada för det! Han började sin resa hos oss som säljare, och jobbar nu som Key Account Manager. Jonathan ansvarar för skapa och utveckla kundrelationer, och för att The Place affärer går i hamn.  

Nu är vi allt nyfikna; Hur ser en vanlig dag ut för Jonathan egentligen?

– Vanligtvis är min dag ganska fullsmockad med kundmöten. Med allt från möten där jag träffar företag för första gången, till lunchmöten med mina fokuskunder som jag har arbetat tätt tillsammans med i flera år. Ibland är jag även med på kravprofilsmöten med våra rekryterare, eller konsultavstämningar med våra konsultchefer. Sen såklart skapar jag offerter och arbetar administrativt i vårt CRM-system.

–  Det är en väldigt social roll och det passar mig som person skulle jag tro, säger Jonathan och skrattar. 

Vad är viktigast i din roll som Key Account Manager?

– Att förstå och hitta lösningar till mina kunders olika behov. Alla organisationer är olika; vilka beslutsvägar är det som gäller? Vilken budgetstrategi måste man förhålla sig till? och så vidare. I min roll är mina kundrelationer A och O, och att ha en förståelse för mina kunder och deras verksamheter är otroligt viktigt. Det kan ibland vara en utmaning, men det är samtidigt vad som gör mitt jobb så givande. 

Samarbetet mellan teamen på The Place

Som Account Manager har man kontakt med alla avdelningar på The Place – rekryteringskonsulter, konsultchefer samt marknadsavdelningen. Jonathan är även ansvarig för det vi kallar Smarketing (samarbetet mellan sälj- och marknad). En viktigt del i The Place organisation och en framgångsfaktor för vår kundkommunikation.  

– Vi har regelbundna avstämningar med vårt kommunikationsteam, vilket har varit en stor del i utvecklingen av vår kundresa. Det är viktigt att våra avdelningar har en öppen dialog med varandra och att vi förstår varandras perspektiv på kommunikationen. Vi kan uppdatera dem om vad som händer ute hos våra kunder, och de kan uppdatera med viktig info om kommande kampanjer och annat content vi kan använda oss av. 

Vad är det bästa med att jobba på The Place?

– Det är väldigt högt i tak på det här företaget, och det uppskattar jag! Alla samarbetar med varandra på ett eller annat sätt och stämningen blir väldigt familjär tack vare det. Ingen dömer en för att man har en dålig dag eller så, alla är väldigt accepterande för vem man är och hur man mår. Det är viktigt. 

– Sen uppskattar jag även att dagarna är varierande, och att det stundtals är högt tempo och mycket som händer!

Om man vill jobba på The Place som Account Manager

– Att jobba som Account Manager på The Place är ett väldigt flexibelt och dynamiskt jobb, så det passar dig som trivs med det. Sen är det såklart viktigt att du tycker om att träffa människor, skapa nya kontakter och framför allt bygga långsiktiga relationer!

– Vi anpassar alltid våra upplägg och affärer utifrån kundens behov, så därför behöver du också vara lyhörd till kundföretagets unika önskemål. Sen skadar det inte att du är målinriktad och säljdriven, såklart!