Om rekryteringsbranschen

Rekryteringsbranschen, och allt som hör till, är mycket mer omfattande än vad man först kanske tror. Vi har därför samlat vanliga frågor här – för dig som är extra intresserad av rekrytering helt enkelt!

Frågor och svar om rekryteringsbranschen

Vad innebär rekrytering?

Syftet med en rekrytering är att attrahera och anställa rätt person till en ledig tjänst. Det kan handla om både tillfälliga- och långsiktiga kompetensbehov. En rekryteringsprocess innehåller många moment och vi brukar rekommendera våra kunder att investera lite extra tid i början av processen för att verkligen få koll på hur behovet ser ut. Sen fortsätter processen i flera delar (exempelvis search, kompetensbaserade intervjuer och personlighetstester) för att säkerställa att rätt medarbetare blir anställd till rätt tjänst.  

Och det är precis det vi brinner för – att hitta rätt person till rätt plats.

Här kan du läsa om The Place som ett av Sveriges bästa rekryteringsföretag

Vad innebär bemanning?

Bemanning är ett samlingsnamn för lösningar där företag hyr in personal. Vid en bemanning hyr uppdragsgivaren in en konsult för ett uppdrag, och personen i fråga har sin anställning kvar i bemanningsföretaget.

The Place är inte Sveriges bästa bemanningsföretag – Varför? Läs vidare här.

Vad är skillnaden mellan rekrytering och bemanning?

Vid bemanning har du som medarbetare ditt anställningsavtal hos bemanningsföretaget, men bidrar med din kompetens och arbetskraft hos någon av bemanningsföretagets uppdragsgivare.

I en rekrytering blir du som medarbetare anställd direkt i företaget som har behov av kompetens.

Här kan du läsa mer om The Place som rekryteringsföretag och bemanningsföretag.

Vad gör en konsult?

Att jobba som konsult innebär att du är egenföretagare som fakturerar mot externa uppdragsgivare, eller att du har ditt anställningsavtal hos ett rekryteringsföretag (eller bemanningsföretag) medan du jobbar på ett uppdrag i en annan organisation. Det betyder att du går under det kollektivavtal och de förmåner som rekryteringsföretaget (eller du själv) erbjuder.

Om du vill ha mer insikt om hur det är att arbeta som konsult kan du se videointervjun med vår före detta konsult Johanna, som påbörjade sin anställning som konsult via The Place.

Se Johannas intervju här!

Vad innebär Work-life balance?

Work-life Balance är balansen mellan liv och arbetsliv. En bra balans skapar möjlighet för dig att få ihop livspusslet på ett hållbart sätt. Det kan handla om att hinna umgås med familj och vänner, utöva en hobby, träna och samtidigt ha tid att utvecklas i karriären.

Som Sveriges enda Worklife Partner brinner vi för ork-life balance. Att jobba är viktigt, men det är inte allt; vi på The Place står för att skapa en balans mellan liv och arbetsliv som känns både hållbar och kul. För med rätt jobb känns livet spännande och hoppfullt men med fel jobb kan livet kännas ganska trist.

Läs mer om vad det innebär att vara en Worklife partner här: The Place – Sveriges enda Worklife Partner

Vad är en kravprofil?

Kravprofilen är ett underlag för hela rekryteringsprocessen, från start till slut. En kravprofil beskriver bland annat vilka kompetenser, egenskaper, kunskaper och erfarenheter som krävs för att kunna utföra arbetsuppgifterna i tjänsten.

En tydlig och aktuell kravprofil är A och O i en rekrytering, och det är därför viktigt att det blir rätt från början! Men att ta fram en bra kravprofil är lättare sagt än gjort och det kan därför vara bra att få hjälp av specialister. 

Ska du skriva en kravprofil? Då har du kommit rätt – här kan du läsa våra bästa tips för att skriva en ruskigt bra kravprofil!

Du kan även snabbt och smidigt skapa en kravprofil på bara några minuter med vår digitala kollega Jobot. Påbörja din kravprofil här.

Vad är kompetensbaserade intervjufrågor?

Syftet med kompetensbaserade intervjufrågor är att matcha rätt kompetens till rätt tjänst. Med kompetensbaserade intervjufrågor kan du avgöra om kandidaten har de kompetenser som krävs för att utföra de arbetsuppgifter som ingår i tjänsten.

Kompetensbaserade intervjufrågor ska fånga in kandidatens personlighet, problemlösningsförmågor, erfarenheter, kunskaper och drivkrafter. Vill du kartlägga en viktig kompetens för tjänsten som exempelvis strategisk förmåga behöver du jobba med kompetensbaserad intervjuteknik och med undersökande frågor som tar reda på om kandidaten är strategisk. 

Exempel på kompetensbaserade intervjufrågor som visar om kandidaten tänker strategiskt:

  • På vilket sätt tänker du strategiskt? På ditt eget arbete, eller på organisationen som helhet?
  • Har ditt strategiska tänkande genererat konkreta förslag som omsatts i praktiken?

Vill du ha fler konkreta exempel? Vi har tagit fram en kostnadsfri guide om hur du använder kompetensbaserad intervjuteknik för att lyckas med rekryteringen. Här kan du läsa artikeln och ladda ned vårt white paper!

Vad är situationsbaserade intervjufrågor?

Situationsbaserade intervjufrågor är baserade på konkreta scenarion där kandidaten får svara hur hen agerar i olika typer av situationer. Det kan handla om allt från en situation där kandidaten måste prioritera på ett visst sätt, eller andra händelsen som ger en bild av hur kandidaten hanterar olika situationer. Situationsbaserade intervjufrågor uppfattas ofta som mer konkreta för kandidaten, och de kan därför vara mer givande för båda parter.

Exempel på situationsbaserade intervjufrågor

  • Vill du ge exempel på ett svårt problem du har haft på en arbetsplats? Hur löste du problemet?
  • En medarbetare beter sig olämpligt under arbetstid, hur agerar du då?

Vad är en farfarsintervju?

Vissa företag genomför så kallade farfarsintervjuer, det kan väcka en del frågor om man inte hört det uttrycket tidigare. Men en farfarsintervju är inte mer än ett möte där kandidaten får träffa VD:n eller en annan högre chef på företaget. Detta brukar vanligtvis tillhöra det sista steget i en rekryteringsprocess och syftet är att den högre chefen ska godkänna kandidaten.

Vad menas med onboarding?

En onboarding genomgår en nyanställd på sitt nya jobb och fokuserar på integration och induviduellt stöd under en längre tid. Onboardingens omfattning varierar väldigt mycket i både innehåll och längd beroende på organisationen och tjänstens komplexitet.

Hur en nyanställd välkomnas in i organisationen är en stor del i rekryteringsprocessen, och en välplanerad onboarding har många fördelar. Att planera en bra onboarding är lättare sagt en gjort, och ibland kan det vara skönt att få råd och hjälp.

Vi har som tur är skapat en nedladdningsbar onboarding-guide med en tillhörande checklista för dig som vill ha lite tips och råd på vägen.

Här kan du läsa artikeln och ladda ned checklistan – Så planerar du en lyckad och effektiv onboarding – Guide för introduktion av nya medarbetare – The Place

Vad är skillnaden mellan en onboarding och en introduktion?

Begreppen onboarding och introduktion används ibland som synonymer. Men det finns faktiskt viktiga skillnader mellan en onboarding och en introduktion

En introduktion är en initial insats som ofta ser likadan ut för alla nyanställda. En introduktion fungerar mer som en envägskommunikation och fokuserar på praktiska frågor och förutsättningar.

En onboarding är en kontinuerlig insats och pågår under ett antal månader. En onboarding är anpassad efter den nya medarbetaren och efter tjänstens omfattning. Störst fokus ligger på integration och individuellt stöd för den nyanställda.

Vad är skillnaden på krav och meriter i en jobbannons?

I en jobbannons är det bra om det framgå vad för utbildning, erfarenheter och egenskaper som krävs för att utföra arbetsuppgifterna, och vad som är meriterande för kandidaten att ha. Kort och gott kan man säga att krav är ”need to have” och meriter är ”nice to have”.   

Krav – en färdighet, kompetens eller erfarenhet som krävs för personen att utföra tjänsten. Om det är en tjänst i ett internationellt företag, kan det då vara ett krav att kunna prata och skriva på engelska.

Meriter – en färdighet, kompetens eller erfarenhet som är meriterande att kandidaten har men som inte krävs för att utföra tjänsten. Det kan exempelvis vara meriterande om kandidaten tidigare har jobbat i era affärssystem, men något som hen lika gärna kan lära sig under onboardingen.

Vad är konsekvenserna av en misslyckad rekrytering? 

Ibland blir en rekrytering fel och det kan bero på många saker. Kanske var kravprofilen inte helt rätt för det verkliga kompetensbehovet, eller så var det något som inte kändes helt hundra för arbetsgivaren eller medarbetaren.

Den största konsekvensen av en misslyckad rekrytering är först och främst att det är kostsamt för företaget. En rekryteringsprocess kräver både tid, energi och resureser. Blir det fel kan det därför kännas som en hel del pengar i sjön, då man måste börja om från ruta ett.

Det kan många gånger vara en fördel att att ta hjälp av specialister när du ska rekrytera då det sparar både tid och pengar.

Vi erbjuder skräddarsydda lösningar för våra kunder, och anpassar rekryteringen efter dina behov och önskemål. Här kan du läsa mer om vår The Place som rekryteringspartner